Monday, September 19, 2011

Kisah benar : Ramadhan Al Mubarak

Syukur Alhamdulillah. Tanggal 2 Ramadhan 1432H saya telah selamat melahirkan cahaya mata pertama kami, baby N. Sebelum saya lupa tentang pengalaman pertama melahirkan anak (walaupun rasanya mustahil nak lupa, sebab sangat indah), rasanya eloklah dikongsi dengan sesiapa yang sudi. EDD ikut LMP, 3 Aug 2011. Kebetulan tahun ni ramai betul kawan2 & sedara yang bersalin dan lebih kurang je due date. So saya sempatlah tanya pengalaman diorang semua yang dah selamat bersalin sementara menunggu hari yang dinanti2kan. Apa yang boleh saya katakan, pengalaman bersalin setiap orang tu memang berbeza dan Allah Maha Adil. Untuk setiap orang ada yang dilebihkan dan ade yang dikurangkan. Jadi, sebenarnya semua adalah sama rata, kan? Masya Allah. Tapi bila ditanya tentang sakit bersalin sebelum ini, selalu jawapannya ialah,

"Sakit sangat nak beranak! Sampaikan bila doktor jahit lepas tu dah tak rasa pun sebab sakit nak beranak tu dah 'overcome' sakit kene jahit"

IMHO, statement ini sangat2 tak sama dengan 'rezeki' saya bersalin. Huuu.

---

01 Ramadhan 1432H (minggu ke-40, 2 hari sebelum EDD)

Masa tengah bersiap nak solat Zohor, baru perasan ada pendarahan + mucus plug. Kali ni memang confirm dah tiba waktunya. Nervous, excited. Call husband, dia kata banyak kerja kat site. Tap bila cakap dah bleeding, terus dia balik (kalau tak paham lagi tak tau la). Mak tengah siapkan masakan untuk buka puasa, so suruh saya makan dulu & tunggu dah sakit baru pergi hospital. Time ni memang belum rase ape2. Bleeding pun tak berterusan. Sekali tu je. So buat hal macam biasa. Dah siap2 la untuk pergi hospital, tapi tengah tunggu rasa sakit (untuk mengelakkan false alarm kali ke-2). Tunggu punya tunggu, sampai pukul 12 tengah malam. Aih, tidur dulu lah.

...bersambung (suspen tak? ;P)

No comments:

Post a Comment