Wednesday, December 22, 2010

Seminggu bagaikan setahun ...

Rasanya, mulai dari sekarang, nak start blogging in BM lah. Rasa pelik pun ada sebab selama ni, dalam banyak2 blog yang pernah ada (dan yang masih ada), semuanya tulis dalam English. Bukan sebab perasan terer, tapi sebab target readers konon2 international, and nak prektis la kitenye writing skill kan. Tapi rasanya cukuplah blog2 lain tulis in English, blog yang ni khusus untuk pembaca2 tempatan. :)

So sambung dari post sebelum ni, dalam tempoh seminggu gynae bagi untuk tengok tumbesaran baby, Duphaston yang gynae bagi tu saya tak habiskan pun. Sebab masa tengah buat research kat internet, dapat tau yang Duphaston telah diharamkan di beberapa buah negara termasuk US & UK. Untuk mendapatkan kepastian, saya tanya kakak, seorang mikrobiologist, and dia dengan selamba menjawab, "hak ah, memang pon.."Ciss. Sampai hati tak bagitau. Tapi nasib la kan, sebab saya pun baru bagitau die pasal Duphaston tu. So dipendekkan cerita, saya terus berenti makan Duphaston, dan sambung makan Lingzhi, Pollen, Protein & VitaKing. Sepanjang tempoh seminggu ni memang saya lah manusia paling pemalas di Asia Tenggara. Makan minum, semua disediakan oleh suami yang tercinta, betul2 kat tepi katil. Laptop kadang2 atas meja tepi katil, kadang2 terus letak atas katil, senang nak baring sambil main game. Hehe. Cuma bangun dari katil nak pergi toilet & solat je. Solat pun suami suruh duduk, sebab bila bangun lama ataupun duduk atas kerusi biasa pun, saya rasa macam tak sedap, macam boleh rasa darah tu nak turun. Memang best la hidup time tu. Takyah pikir ape. Tapi tak semua orang sanggup nak buat camtu kot. Sebab apa? Memang best baring je tak buat ape2. Tapi selalunya manusia ni susah nak mengaku yang dirinya 'sakit'. Lebih2 lagi kalau sebenarnya kita tak rasa 'sakit' tu...

Yerp, sepanjang saya memalaskan diri atas katil tu, memang takde rase sakit perut dan sebagainya. Alhamdulillah. Tapi memang dah bersedia untuk mengalami apa2 rasa sakit, sebab dah baca kat internet, IF kandungan tak selamat, memang akan rasa sakit yang amat masa nak keluarkan baby tu. So memang dh prepare for the worst, alas tempat tidur dengan plastik. Tapi kita expect for the best, sebab Allah Maha Mengetahui. Saya doa banyak2 agar Allah berikan yang terbaik untuk kami.

Selesai seminggu, nak pergi checkup kat KPJ Shah Alam, follow up ngan Dr Siti Esah. Kali ni, hubby ada hal penting kena attend, so pergi ngan bonda tersayang. Kitorang maintain cool depan each other, tapi Allah saje la yang tau betapa berdebarnya time tu. Dalam nak tunggu seminggu sebelum hari tu, Ya Allah... lamanya rasa. Tak tau apa keputusan. Tak tau apa yang Allah dah tentukan.

Cek blood pressure, OK. Pastu gi scan la kan. Mummy ku berdiri kat hujung katil sambil tengok skrin. Saya yang paling berdebar la time tu. Walaupun dah bersedia untuk apa jugak keputusannya (insya Allah), tapi kalau korang sendiri yang ada kat tempat tu, korang tau la ape nak rasa. Bukan nak doakan korang semua mengalami benda yang sama tapi kalau ade orang kate "I know how you feel..." tipu lah tu, melainkan dia memang betul2 pernah rasa. OK, takyah citer panjang lebar. Alhamdulillah dah ada heartbeat. Sepatutnye ikut kiraan, kandungan dah 8 minggu, tapi ikut scan, baru nak masuk 7 minggu. Alhamdulillah, syukur syukur syukur. Terus SMS hubby dan rasanya dia pun amat2 lega dah. Tapi yang bestnya part Mummy tanye gynae "Apesal bentuk die camtu?" Hehe. Gynae tu pun kate "Ni kecik lagi, memang belum ada bentuk". Yerlah, nama pon 6 minggu. Kalo 6 bulan tu sedap sikit mata memandang kan? :D

Lepas tu Dr Siti kata, "OK, sambung makan Duphaston untuk sebulan, yer?" Terus dengan rasa rendah diri dan penuh sopan, saya cakap,

"Err.. doctor, saya tak nak makan la lagi Duphaston tu boleh tak?"
"Kenapa? Ubat ni untuk kuatkan rahim"
"Erm... sebab saya dapat tau yang ubat tu dah discontinued kt US & UK, so .. errr... boleh tak saya tanak makan apa2 ubat?"
"Hmm.. saya bagi awak risalah pasal ubat ni yer. Memang selamat, tak affect baby. Mungkin lepas bace ni you akan pikir balek"
"OK"
"So camne ni? Taknak makan? Kalau tak nak makan, saya tak bagi la yer. Kalau tak membazir pulak"
"Hak ah, tak payah la. Terima kasih"

Phew. Selamat. Nasib baik Dr Siti ni tak garang. Tapi kakak saya kata Dr Siti hanya akan garang time nak bersalin tu nanti. Hehe. Takotnya! Iyerlah, dia dah 2 kali pengalaman ngan Dr Siti. Tapi takpe, memang patut pun garang time sakit2 tu, kalau tak makin mengada pulak kita nanti.

And the next checkup is gonna be in another month! Taa¬

No comments:

Post a Comment